Lipsa somnului poate provoca diverse efecte secundare. Știm cu toții că un somn insuficient ne poate face morocănoși, dar dacă devine o afecțiune cronică, consecințele pot fi îngrozitoare.

Iată câteva consecințe ale unui somn insuficient:

Lipsa somnului duce la accidente

Accidentele grave sunt adesea legate de lipsa somnului și de oboseală. Conducerea în timp ce suferiți de nopti nedormite este la fel de periculoasă ca și conducerea în stare de ebrietate, deoarece timpul de reacție este la fel de afectat de ambele activități. Persoanele sub 25 de ani sunt cele mai afectate.

Pe lângă accidentele de pe șosea, lipsa somnului poate duce și la un risc mai mare de accidente la locul de muncă sau la domiciliu.

Un somn insuficient poate duce la probleme grave de sănătate

Se estimează că 90% dintre persoanele care suferă de insomnie suferă, de asemenea, de o altă afecțiune cronică, care îi poate pune viața în pericol. Unele dintre cele mai frecvente boli cronice care cresc odată cu lipsa somnului includ:

⏹️ Dezvoltarea bolilor cardiovasculare (risc crescut de infarct miocardic sau atac cerebral).

⏹️ Hipertensiune arterială;

⏹️ Depresie, anxietate;

⏹️ Diabetul zaharat;

⏹️ Cresterea nivelurilor de hormoni de stress.

Slăbirea sistemului imunitar

Dacă ai un somn insuficient, sistemul tău imunitar va fi în mod cert afectat. Fără un somn adecvat, organismul tău nu va avea suficient timp la dispoziție pentru a-și mentine sistemul imunitar în stare bună (în timp organismul tău nu va mai îndeplini functii precum: repararea celulelor deteriorate, sau protecția împotriva virușilor) sau va declanșa răspunsuri autoimune nejustificate (alergii).

Poate declanșa depresie și anxietate

Cea mai frecventă tulburare de somn, insomnia, are cea mai puternică legătură cu depresia. Într-un studiu din 2007 realizat pe 10.000 de persoane, cei cu insomnie aveau șanse de cinci ori mai mari să dezvolte depresie decât cei fără. De fapt, insomnia este adesea unul dintre primele simptome ale depresiei.

Insomnia și depresia se hrănesc reciproc. Pierderea somnului agravează adesea simptomele depresiei, iar depresia poate face mai dificilă adormirea.

Îmbătrânirea pielii

Doar o noapte de somn insuficient poate duce la ochi umflati și piele întunecată. Dacă o persoană continuă să aibe un program constant fara somn, cercurile întunecate de sub ochi, pielea întunecată și liniile fine de pe față pot deveni permanente.

Elasticitatea pielii se poate deteriora și în timp, când o persoană nu doarme suficient. Oboseala cronică duce la stres excesiv, ceea ce determină organismul să producă mai mult din hormonul cortizol, care descompune proteinele din piele care o mențin elastică și netedă.

Oboseala provoacă uitare

Consolidarea memoriei apare în timpul celor mai profunde niveluri de somn. Un adult care vrea să își mențină memoria și atenția perfecte pentru cât mai mult timp trebuie să doarmă neapărat între ora 10 și 12 noaptea.

Creșterea în greutate este accelerată în lipsa somnului

Un somn regulat ajută corpul să mențină un program constant al poftei de mâncare și al foamei. Acest lucru se datorează faptului că scurtarea programului de somn crește producția de hormon grelin care stimulează foamea și scade producția de leptină care suprimă pofta de mâncare. Mâncatul în exces poate duce la obezitate în timp. Studiile au arătat că persoanele care dorm mai puțin de șapte ore pe zi sunt cu 30 la sută mai predispuse să fie obeze decât cele care dorm nouă ore sau mai mult.

Lipsa somnului scade dorința sexuală

Un somn insuficient face ca o persoană să aibă mai puțină energie și mai multă tensiune în corp, ceea ce inhibă libidoul.

Afectează judecata

Cei care nu au dormit suficient tind să facă judecăți slabe cu privire la cantitatea de somn de care au nevoie. Ei cred că nu suferă de niciun efect negativ din cauza programului de somn slab pe care îl au. Oxigenarea celulara a creierului este vitala. SynergyO2 poate ajuta persoanele afectate.

Lipsa somnului afectează procesul de învățare

Somnul este esențial pentru procesele cognitive asociate învățării. Lipsa somnului scade vigilența și atenția care facilitează preluarea informațiilor. Lipsa de atenție limitează și capacitatea unei persoane de a raționa și de a rezolva problema în mod eficient, ceea ce înseamnă că persoanele obosite nu pot învăța la un nivel eficient.

De cât somn avem nevoie?

Probabil ai observat, din propria experiență, că după o noapte de somn performanțele tale se îmbunătațesc, esti mai energic, lucrezi mai bine si cu mai mult chef. Acest lucru se întamplă pentru că în timpul somnului o parte a creierului tău este foarte ocupat să actualizeze informațiile, să formeze conexiuni și asocieri noi.

In general, se consideră că:

Nou-născuții (0-3 luni) ar trebui sa doarmă între 14-17 ore;

Sugarii (4-11 luni): 12-15 ore;

Copiii mici (1-2 ani): 11-14 ore;

Preșcolarii (3-5 ani): 10-13 ore;

Scolarii (6-13 ani): 9-11 ore;

Adolescenții (14-17 ani): 8-10 ore;

Tinerii (18-25 ani): 7-9 ore;

Adulții (26-64 ani): 7-9 ore;

Persoanele în varstă (peste 65 de ani): 7-8 ore.

Dieta adecvată

Dacă vrei să ai un somn odihnitor nu mânca mult înainte de culcare (organismul tău va fi ocupat cu digestia în loc să doarmă) și evită alimentele care conțin cofeină.

Alimente indicate in insomnie:

✅ lapte;

✅ miere;

✅ carne de curcan;

✅ albus de ou;

✅ migdale, nuci (contin melatonina);

✅ ceai de musetel;

✅ pește gras prin combinația de acizi grași Omega-3 și vitamina D (somon, ton, păstrav, macrou);

Alimente contraindicate în insomnie:

❌ branzeturi;

❌ ciocolată;

❌ alcool;

❌ băuturi care contin cofeina (ceai negru, cafea, sucuri carbogazoase);

❌ zahar, faina si carbohidrati rafinati;

❌ alimente fermentate, afumate (mezeluri afumate);

❌ alimente greu digerabile (broccoli, varza, fasole, mazare, castraveti).

Nu uita că după o noapte de somn bun, poți lua decizii pe care înainte nici nu le vedeai!
Call Now Button preloader