Lipsa somnului poate provoca diverse efecte secundare. ╚śtim cu to╚Ťii c─â un somn insuficient ne poate face moroc─âno╚Öi, dar dac─â devine o afec╚Ťiune cronic─â, consecin╚Ťele pot fi ├«ngrozitoare.

Iat─â c├óteva consecin╚Ťe ale unui somn insuficient:

Lipsa somnului duce la accidente

Accidentele grave sunt adesea legate de lipsa somnului ╚Öi de oboseal─â. Conducerea ├«n timp ce suferi╚Ťi de nopti nedormite este la fel de periculoas─â ca ╚Öi conducerea ├«n stare de ebrietate, deoarece timpul de reac╚Ťie este la fel de afectat de ambele activit─â╚Ťi. Persoanele sub 25 de ani sunt cele mai afectate.

Pe lângă accidentele de pe șosea, lipsa somnului poate duce și la un risc mai mare de accidente la locul de muncă sau la domiciliu.

Un somn insuficient poate duce la probleme grave de s─ân─âtate

Se estimeaz─â c─â 90% dintre persoanele care sufer─â de insomnie sufer─â, de asemenea, de o alt─â afec╚Ťiune cronic─â, care ├«i poate pune via╚Ťa ├«n pericol. Unele dintre cele mai frecvente boli cronice care cresc odat─â cu lipsa somnului includ:

ÔĆ╣´ŞĆ Dezvoltarea bolilor cardiovasculare (risc crescut de infarct miocardic sau atac cerebral).

ÔĆ╣´ŞĆ Hipertensiune arterial─â;

ÔĆ╣´ŞĆ Depresie, anxietate;

ÔĆ╣´ŞĆ Diabetul zaharat;

ÔĆ╣´ŞĆ Cresterea nivelurilor de hormoni de stress.

Sl─âbirea sistemului imunitar

Dac─â ai un somn insuficient, sistemul t─âu imunitar va fi ├«n mod cert afectat. F─âr─â un somn adecvat, organismul t─âu nu va avea suficient timp la dispozi╚Ťie pentru a-╚Öi mentine sistemul imunitar ├«n stare bun─â (├«n timp organismul t─âu nu va mai ├«ndeplini functii precum: repararea celulelor deteriorate, sau protec╚Ťia ├«mpotriva viru╚Öilor) sau va declan╚Öa r─âspunsuri autoimune nejustificate (alergii).

Poate declanșa depresie și anxietate

Cea mai frecventă tulburare de somn, insomnia, are cea mai puternică legătură cu depresia. Într-un studiu din 2007 realizat pe 10.000 de persoane, cei cu insomnie aveau șanse de cinci ori mai mari să dezvolte depresie decât cei fără. De fapt, insomnia este adesea unul dintre primele simptome ale depresiei.

Insomnia și depresia se hrănesc reciproc. Pierderea somnului agravează adesea simptomele depresiei, iar depresia poate face mai dificilă adormirea.

Îmbătrânirea pielii

Doar o noapte de somn insuficient poate duce la ochi umflati ╚Öi piele ├«ntunecat─â. Dac─â o persoan─â continu─â s─â aibe un program constant fara somn, cercurile ├«ntunecate de sub ochi, pielea ├«ntunecat─â ╚Öi liniile fine de pe fa╚Ť─â pot deveni permanente.

Elasticitatea pielii se poate deteriora ╚Öi ├«n timp, c├ónd o persoan─â nu doarme suficient. Oboseala cronic─â duce la stres excesiv, ceea ce determin─â organismul s─â produc─â mai mult din hormonul cortizol, care descompune proteinele din piele care o men╚Ťin elastic─â ╚Öi neted─â.

Oboseala provoac─â uitare

Consolidarea memoriei apare ├«n timpul celor mai profunde niveluri de somn. Un adult care vrea s─â ├«╚Öi men╚Ťin─â memoria ╚Öi aten╚Ťia perfecte pentru c├ót mai mult timp trebuie s─â doarm─â neap─ârat ├«ntre ora 10 ╚Öi 12 noaptea.

Creșterea în greutate este accelerată în lipsa somnului

Un somn regulat ajut─â corpul s─â men╚Ťin─â un program constant al poftei de m├óncare ╚Öi al foamei. Acest lucru se datoreaz─â faptului c─â scurtarea programului de somn cre╚Öte produc╚Ťia de hormon grelin care stimuleaz─â foamea ╚Öi scade produc╚Ťia de leptin─â care suprim─â pofta de m├óncare. M├óncatul ├«n exces poate duce la obezitate ├«n timp. Studiile au ar─âtat c─â persoanele care dorm mai pu╚Ťin de ╚Öapte ore pe zi sunt cu 30 la sut─â mai predispuse s─â fie obeze dec├ót cele care dorm nou─â ore sau mai mult.

Lipsa somnului scade dorin╚Ťa sexual─â

Un somn insuficient face ca o persoan─â s─â aib─â mai pu╚Ťin─â energie ╚Öi mai mult─â tensiune ├«n corp, ceea ce inhib─â libidoul.

Afecteaz─â judecata

Cei care nu au dormit suficient tind s─â fac─â judec─â╚Ťi slabe cu privire la cantitatea de somn de care au nevoie. Ei cred c─â nu sufer─â de niciun efect negativ din cauza programului de somn slab pe care ├«l au. Oxigenarea celulara a creierului este vitala. SynergyO2 poate ajuta persoanele afectate.

Lipsa somnului afecteaz─â procesul de ├«nv─â╚Ťare

Somnul este esen╚Ťial pentru procesele cognitive asociate ├«nv─â╚Ť─ârii.┬áLipsa somnului scade vigilen╚Ťa ╚Öi aten╚Ťia care faciliteaz─â preluarea informa╚Ťiilor.┬áLipsa de aten╚Ťie limiteaz─â ╚Öi capacitatea unei persoane de a ra╚Ťiona ╚Öi de a rezolva problema ├«n mod eficient, ceea ce ├«nseamn─â c─â persoanele obosite nu pot ├«nv─â╚Ťa la un nivel eficient.

De cât somn avem nevoie?

Probabil ai observat, din propria experien╚Ť─â, c─â dup─â o noapte de somn performan╚Ťele tale se ├«mbun─âta╚Ťesc, esti mai energic, lucrezi mai bine si cu mai mult chef. Acest lucru se ├«ntampl─â pentru c─â ├«n timpul somnului o parte a creierului t─âu este foarte ocupat s─â actualizeze informa╚Ťiile, s─â formeze conexiuni ╚Öi asocieri noi.

In general, se consider─â c─â:

Nou-n─âscu╚Ťii┬á(0-3 luni) ar trebui sa doarm─â ├«ntre 14-17 ore;

Sugarii (4-11 luni): 12-15 ore;

Copiii mici (1-2 ani): 11-14 ore;

Preșcolarii (3-5 ani): 10-13 ore;

Scolarii (6-13 ani): 9-11 ore;

Adolescen╚Ťii┬á(14-17 ani): 8-10 ore;

Tinerii (18-25 ani): 7-9 ore;

Adul╚Ťii┬á(26-64 ani): 7-9 ore;

Persoanele în varstă (peste 65 de ani): 7-8 ore.

Dieta adecvat─â

Dac─â vrei s─â ai un somn odihnitor┬ánu m├ónca mult ├«nainte de culcare┬á(organismul t─âu va fi ocupat cu digestia ├«n loc s─â doarm─â) ╚Öi evit─â alimentele care con╚Ťin cofein─â.

Alimente indicate in insomnie:

Ôťů lapte;

Ôťů miere;

Ôťů carne de curcan;

Ôťů albus de ou;

Ôťů migdale, nuci (contin melatonina);

Ôťů ceai de musetel;

Ôťů pe╚Öte gras prin combina╚Ťia de acizi gra╚Öi Omega-3 ╚Öi vitamina D (somon, ton, p─âstrav, macrou);

Alimente contraindicate în insomnie:

ÔŁî branzeturi;

ÔŁî ciocolat─â;

ÔŁî alcool;

ÔŁî b─âuturi care contin cofeina (ceai negru, cafea, sucuri carbogazoase);

ÔŁî zahar, faina si carbohidrati rafinati;

ÔŁî alimente fermentate, afumate (mezeluri afumate);

ÔŁî alimente greu digerabile (broccoli, varza, fasole, mazare, castraveti).

Nu uita c─â dup─â o noapte de somn bun, po╚Ťi lua decizii pe care ├«nainte nici nu le vedeai!
Call Now Button preloader